به عنوان یک فعال در زمینه مهندسی نرم‌افزار، یا به عنوان فردی که تازه فارغ التحیل شده است، یا به عنوان فردی که به برنامه‌نویسی علاقه دارد، همیشه برای شروع کار باید خاک خورد! اما چطور؟ در پست زیر به بررسی روند استخدام شدن به عنوان کارآموز برنامه‌نویسی می‌پردازیم.

مسیر خود را مشخص کنید!

یک دید کلی از مسیر خود داشته باشید، حوزه نرم‌افزار بیش از حد انتظار شما پراکنده است، زمینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در آن فعالیت کنید:

 

مشخص کنید به کدام حوزه برنامه‌نویسی علاقه دارید، اگر قصد شما تجربه است، حتما فعالیت در چند زمینه‌ای که بیشتر علاقه دارید را نادیده نگیرید!

عجله نکنید!

پیشرفت شغلی خود را فدای کار کردن در شرکت‌های نامناسب نکنید! اگر لازم هست مدت زیادی به کارآموزی در شرکت‌های بزرگ بپردازید (دو سال کارآموز بودن در گوگل بهتر از استخدام شدن در یک شرکت نا معتبر هست).

با شرکت‌های برتر حوزه خود آشنا شوید!

مطمئنا شرکت‌های زیادی وجود دارند که شما علاقه دارید داخل اونها کار کنید! اون شرکت‌ها رو هدف خود قرار دهید و رزومه‌ی خودتون رو برای آگهی‌های استخدام کارآموزی این شرکت‌ها ارسال کنید. با فرهنگ کاری و محیط این شرکت‌ها بیشتر آشنا بشید:

شرکت‌های برتر در حال استخدام ایران در جاب اینجا

 

کماکان یاد بگیرید!

اگر دانشجو بودید و الان فکر میکنید که خفن‌ترین برنامه‌نویس دنیا هستید اشتباه می‌کنید! تجربه‌کاری مهم‌ترین بخش زندگی حرفه‌ای یک برنامه‌نویس هست، شرکت‌ها و پروژه‌ها بیشتر از توانایی‌های فنی، به دنبال افرادی هستند که حل کننده مشکل باشد و بتواند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند، همزمان با پروسه کارآموزیتون هم در زمینه‌های فنی و هم در زمینه‌های مدیریتی و شخصیتی پیشرفت داشته باشین، برنامه‌نویس بودن بخشی از شغل آینده‌ی شماست، ارتباط با دیگران، رهبری و حل کردن مشکلات واقعی بخش بیشتری از آینده‌ی شغلی شما رو تشکیل میده، به طور کلی میشه گفت آینده‌ی شغلی یک برنامه‌نویس بیشتر از توانایی‌های فنی به توانایی‌های Problem Solving، رهبری و ایجاد ارتباط با دیگران وابسته است.

رزومه‌ مناسب یک برنامه‌نویس را داشته باشید!

زمانی که افراد دارای تجربه کافی نیستند و در خواست همکاری برای کارآموزی دارند، رزومه بیش از پیش نقش خودش را نشان می‌دهد.

از فرمت استاندارد و مناسب یک رزومه استفاده کنید، رزومه‌ی شما نباید بهم ریخته و از لحاظ گرافیکی نامناسب باشد، این اولین قدم است.

روی کار‌ها و مهارت‌هایی که بلد هستید مانور دهید، رزومه‌ی شما باید گویای مسیر آینده‌ی شما باشد، تمام تکنولوژی‌هایی که اسم آنها را شنیده‌اید در رزومه‌ی خود ذکر نکنید.

اطلاعات تحصیلی یا آموزشی خود را به دقت وارد کنید ولی روی آنها مانور بیش از حد ندهید، بر خلاف صنایع دیگر شرکت‌هایی که به دنبال استخدام برنامه‌نیس هستند، توجه زیادی به سوابق تحصیلی شما نمی‌کنند، بیشتر به استعداد و توانایی شما در یادگیری توجه می‌کنند.

نمونه رزومه‌ی برنامه‌نویس

ساخت رزومه رایگان با جابینجا

مربی و منتور داشته باشید

حتما در کنار شما افرادی بوده‌اند که از نظر شما در زمینه‌ی برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار از مهارت و تجربه‌ی بالایی برخوردار بوده اند، از تجربه‌ی این دوستان در پیشرفت شغلی خود استفاده کنید، نظرات آن‌ها را به کار ببندید.

شانس خود را برای شرکت‌های مختلف امتحان کنید!

قطعا مهم‌ترین فاکتوری که باعث می‌شود شما زودتر به عنوان کارآموز برنامه‌نویسی استخدام شوید، ارسال درخواست همکاری به شرکت‌های بیشتر است، تعداد زیادی از شرکت‌ها به استخدام کارآموز مخصوصا در زمینه برنامه‌نویسی اعتقاد دارن و آگهی‌های استخدام کارآموزیشون رو در وبسایت‌ها (نظیر جابینجا) و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنن، این فرصت‌ها رو از دست ندید و رزومتون رو براشون ارسال کنید تا شانس استخدامتون افزایش پیدا کنه.

مشاهده آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه‌نویسی

به‌وز باشید و فعالیت داشته باشید!

با جدیدترین تکنولوژی‌های صنعت خود آشنا باشید، حداقل چند بلاگ مرتبط با حوزه خود در برنامه‌نویسی را دنبال کنید، با دیگران درباره‌ی اطلاعات جدیدی که کسب کرده‌اید بحث کنید، بیش از هر چیزی دیگری به خواندن کدهای دیگران در شبکه‌هایی مانند گیت‌هاب بپردازید و پروژه‌های جدید حوزه خود از طریق گیت‌هاب آشنا شوید و در توسعه‌ی اونها از طریق گیتهاب نقش داشته باشید، یک پروفایل گیت‌هاب پر پرو پیمون شاید بیشتر از هرچیز دیگه‌ای به استخدام شدن شما کمک کنه!

در زمان مصاحبه اشتیاق نشان دهید!

اگر به عنوان یک کارآموز برنامه‌نویسی شما برای مصاحبه و استخدام شدن تایید شدید، در زمان مصاحبه تنها چیزی که باعث می‌شود نظر کارفرما نسبت به شما مثبت باشد، نگرش و اشتیاق شماست.

استخدام کارآموز برنامه‌نویسی در شهرستان
به عنوان شخصی که تازه فارغ التحصیل شده، شاید شما فرصت اینکه از شهرستان به تهران مهاجرت کنید را داشته باشید، مطمئنا پیشرفت شغلی شما سریع‌تر خواهد بود، اما این به این معنا نیست که در شهرهای دیگر (اصفهان، تبریز، رشت، مشهد، شیراز و…) فرصت برای پیشرفت نیست. شرکت‌های بزرگ زیادی بیرون از تهران همواره به دنبال پیدا کردن نیروهای با استعداد مخصوصا در زمینه کارآموز برنامه‌نویسی هستند.

 

مشاهده آگهی‌های استخدام کارآموز برنامه‌نویسی

کارآموز برنامه‌نویسی C#

کارآموز برنامه‌نویسی Java / Android

کارآموز برنامه‌نویسی PHP