فرهنگ سازمانی چیست ؟ نقش آن در شرکت ها چگونه است؟ (۱)

فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی به اعتقادات، باورها و رفتارهایی اشاره دارد که تعامل کارکنان و مدیران شرکت را تعیین کرده و معاملات و سایر فعالیت های بیرونی سازمان را مدیریت می کند. مدت زمان زیادی نیست که داشتن فرهنگ سازمانی بسیار خوب هم مانند حقوق ماهیانه و تسهیلات شغل به یک گزینه برای کارکنان بدل شده است. در واقع، فرهنگ سازمانی هم به همراه سایر مزایای مشاغل، موردانتظار و قابل پیش بینی بود.

فرهنگ سازمانی که یک شرکت داراست لزوماً برای یک سازمان دیگر نتیجه نمی دهد. اما می توان از شرکت هایی که از فرهنگ سازمانی درست و مناسب برخوردارند چیزهای زیادی آموخت و سپس برای ایجاد فرهنگ سازمانی کسب و کار خود اقدام کرد. پس با ما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به شرکت هایی که از فرهنگ سازمانی جالب و خوبی برخوردارند. امروز به ۳ مورد از این شرکت ها می پردازیم. امیدوارم مفید واقع شود.

۱- Zappos

Zappos تقریباً یکی از مشهورترین ها در فرهنگ سازمانی است که فروش آنلاین کفش را نیز به عهده دارد. فرهنگ این سازمان چگونه است؟

با مصاحبه ی فرهنگی مناسب آغاز می شود که نیمی از آن، زمانی ست که داوطلب استخدام شود. به کارکنان جدیدی که بعد از یک هفته ی اول آموزشی قصد خروج از شغل را داشته باشند ۲٫۰۰۰ دلار پیشنهاد می شود. ۱۰ ارزش اصلی شرکت برای هر یک از اعضای تیم القا شده و توسط آنان پذیرفته شده است. بهترشدن وضعیت کارکنان بخاطر کارمندانی ست که تست مهارت های شان را سپری کرده اند و قابلیت های افزایش یافته ی خود را به نمایش می گذارند. بخش هایی از بودجه برای ارتقای فرهنگ و تیم سازی کارکنان اختصاص داده می شود.

مزایا بعلاوه ی محل کار خوب که مفرح باشد و مشتریان راضی و خشنودی را ایجاد کند همه از فرهنگ های سازمان Zappos می باشد. زمانی که فرهنگ سازمان به درستی ایجاد شود خدمات مشتری و برند بسیار عالی رخ خواهد داد.

۲- Warby Parker

Warby Parkr شرکتی ست که از سال ۲۰۱۰ ساخت و فروش عینک را به عهده دارد. عینک ها توسط خود شرکت طراحی شده و مستقیم و بدون واسطه به مشتریان با قیمت های کم و مناسب فروخته می شوند. یکی از دلایلی که این شرکت به چنین سطحی از موفقیت رسیده این است که کاملاً به فرهنگ اختصاص یافته است. جلودار این شرکت، داشتن یک فرهنگ سازمانی مثبت و تنظیم کردن برنامه ها و رویدادهای مفرح و مثبت می باشد.

شرکت کاملاً به این موضوع آگاه است که داشتن یک رویداد و برنامه ی در آینده ای نزدیک، (در جریان) کل اعضای تیم را آماده نگه می دارد. چیزی در آینده وجود دارد که همه به آن چشم بسته اند که تمامی این اتفاقات هم نشان می دهد که اعضای تیم در کنار هم به خوبی مشغولند و به صورت رندومی به کمک کردن در مراحل خاص می شتابند.

۳- توییتر

کارکنان شرکت توییتر، همواره از فرهنگ سازمانی که دارند سخن می گویند. تیم-محور بودن، برگزاری جلسات در اتاق هایی با محیط باز و داشتن همکارانی که اساس کار آنها دوستی بوده از جمله مواردی ست که در شرکت توییتر وجود دارد.

کارکنان توییتر، انتظار غذاهای رایگان در مقر سان فرانسیسکو را به همراه کلاس های یوگا و تعطیلات نامحدود برای برخی از آنان دارند. امثال اینگونه تسهیلات و مزایاها در دنیای استارتاپی آنچنان هم که باید جذاب و فوق العاده نیستند. پس چه چیزی آنها را در شرکت توییتر مجزا می کند؟

کارکنان نمی توانند از عشق و علاقه ای که به هنگام کار کردن با سایر همکاران باهوش دارند سخن نگویند! آنها از اینکه قسمتی از شرکت هستند خوشحالند و دلداده ی انجام کارهایی هستند موضوعات مهم و به روز دنیا را فراهم می کند. احساس مشترکی که در آنها وجود دارد این است که اجازه نمی دهند جایی را قبل از به اتمام رسانیدن آن کار ترک کنند.

1 پاسخ
  1. admin
    admin گفته:

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

دیدگاه ها غیر فعال است.